Nyhet
Är du nystartad? Läs mer om hur du kan få gratis bokföring och rådgivning.
Tillbaka till bloggen
Ritad blå rymdraketRitad blå planet

Starta din webbutik med Shopify

June 13, 2021

Shopify är en kraftfull och enkel e-handelsplattform för dig som vill sälja varor online. Plattformen passar de flesta - oavsett erfarenhetsnivå. Till skillnad från många andra e-handelsplattformar krävs inga kunskaper kring kodning av hemsidor utan du kan direkt via Shopify bygga upp din butik med deras användarvänliga gränssnitt. Tillsammans kommer vi gå igenom det grundläggande kring Shopify, hur du enkelt kan starta din egen butik online och hur du kan förenkla bokföringen. 

Vem passar Shopify för?

Shopify passar de flesta som vill starta e-handel. Det krävs inget för att öppna ett konto hos Shopify. När du väl vill lansera din webbutik krävs det att du driver ett eget företag och betalar för tjänsten. 

Shopify är ett så kallat SaaS-företag som erbjuder sin produkt till ett fast månadspris. Deras enklaste lösning fungerar för de flesta mindre e-handlare. Dessutom är det enkelt att byta mellan de olika paketen som Shopify erbjuder då det inte finns någon bindningstid. Om affärerna mot förmodan inte skulle gå lika bra som du tänkt dig kan du också snabbt och enkelt avsluta prenumerationen. Det är enkelt att använda sig av olika betallösningar, som Klarna och Stripe, vilka är integrerade i Shopifys plattform. Du är inte heller begränsad till svenska kunder utan kan även sälja till internationella kunder. 

Vad du bör tänka på innan du öppnar en webbutik

Affärsidé

Det är viktigt att ha formulerat en affärsidé innan du startar din webbutik. Nedan listar vi några punkter som kan vara kloka att fundera över:

  • Vilket eller vilka behov vill du uppfylla? Du kanske tycker att det saknas praktiska mobilskal som både har plånbok samtidigt som de är stilrent och slimmat. Du kan utgå från dig själv och vad du saknar - det finns en chans att andra tycker likadant. 
  • Vilken målgrupp har du? Du kan exempelvis rikta in dig på en mindre grupp, exempelvis affärsmän som ofta har flera olika typer av kort de vill få plats med i plånboken.
  • Vilka produkter vill du erbjuda? Här har du möjlighet att utvidga din affär. Det kanske finns smarta tillbehör till din produkt du också kan sälja.
  • Hur ska du gå tillväga för att uppnå dina mål? Det är alltid en god idé att fundera kring hur du ska nå ut till dina kunder och vilken övergripande strategi du vill tillämpa.

Även om du inte kan svara fullt ut på ovanstående frågeställningar är det bra att bara fundera och reflektera över dem. Mycket lär du dig på vägen och det finns ju alltid möjlighet att ändra strategi om det skulle behövas.

Affärsmodell

Det finns främst fyra olika affärsmodeller som du kan tillämpa på Shopify. Dropshipping, tillverkning efter beställning, egenförvaring eller tredjepartslösning. 

Dropshipping

Dropshipping är ett enkelt sätt att starta en nätbutik om du inte själv vill göra stora investeringar genom att köpa in produkter. Dessutom slipper du ha ett eget lager som också medför kostnader. Dropshipping innebär i kort att du säljer produkter som ett annat företag lagerför och levererar. Du kan då fokusera på marknadsföring, varumärkeshantering och kundvård. 

Det finns mängder av dropshipping-leverantörer. En av de största är Oberlo som främst har leverantörer kopplade till AliExpress. En stor fördel är den stora mängd produkter som de erbjuder. Det ger dig större möjligheter att hitta unika varor som gör att du kan starta en unik webbutik. De flesta leverantörer erbjuder också leverans utanför Sverige vilket breddar din kundgrupp. Nackdelen med Oberlo är leveranstiderna som ofta kan vara upp mot 30 dagar. Det finns många andra dropshipping-leverantörer – om Oberlo inte passar din verksamhet finns det goda möjligheter att hitta en annan leverantör som gör det.

Tillverkning efter beställning

Om du designar egna motiv till kläder eller andra produkter är tillverkning efter beställnings-modellen förmodligen mest lämpad för dig. Den liknar dropshipping-modellen eftersom ett annat företag hanterar leverans, tillverkning och lagerhållning av din vara. Om en kund exempelvis hittar en t-shirt i din webbutik där du har designat trycket går beställningen iväg till ett företag som trycker upp motivet på tröjan, paketerar varan och levererar till kund. Du betalar alltså inte för varan förrän att du har sålt den. 

Denna lösning passar bäst för dig som kanske vill börja lite i mindre skala och testa att sälja dina designer. När du märker att det fungerar finns alla möjligheter att flytta över klädproduktionen till en mer flexibel plattform där du kanske tillverkar allt eller delar själv. 

Egenförvaring och tredjepartslösning

Om du tillverkar dina egna produkter eller beställer från en leverantör som inte tillämpar dropshipping är sannolikheten stor att du själv har ett lager med produkter. Du sköter på egen hand plock av ordrar och leverans. En stor fördel är att du har kontroll över hela leveranskedjan till kunden och kan anpassa verksamheten efter behov i större utsträckning. 

Det finns också möjlighet att anlita tredjepartsleverantörer som både har dina varor i lager och skickar dem till kunden allteftersom du får in beställningar. Då slipper du skaffa lagerlokal eller förvara varorna hemma. 

Hur öppnar jag min egna webbutik via Shopify?

En god idé är att testa Shopify innan du börjar betala för deras produkt. Shopify erbjuder en 14-dagars gratis testperiod där du får full tillgång till allt som företaget erbjuder. Då får du möjlighet att bygga upp din onlinebutik, se hur den ser ut och testa ifall det du behöver finns. 

Registrering

När du påbörjar din testperiod hos Shopify måste du välja namn på din affär. Namnet kommer att utgöra din Shopify-URL och går inte att ändra i efterhand. Du kan dock alltid ändra den efter hur hemsidan ser ut, och där också namnet på din butik. Du kan också ha en helt egen URL som gör att det inte syns att du använder Shopify. Därför är det inte jätteviktigt att du väljer det perfekta namnet redan nu. Om du har svårt att komma på ett bra namn på din butik kan du använda dig av Shopifys namngenerator

Lägga till din produkt 

När det är dags att lägga till din produkt till butiken ska du ange produktens titel och en beskrivning. Beskrivningen ska fånga de viktigaste punkterna gällande din produkt. Samtidigt ska den underlätta för potentiella kunder att hitta till din hemsida. Väl genomtänkta formuleringar kan vara en avgörande succéfaktor för din butik. Vi har beskrivit denna process lite närmare under rubriken SEO. 

Rätt pris och rätt moms är också viktigt. Om du säljer varor som finns hos många andra butiker är prissättningen mer viktig eftersom du vill undvika att kunderna letar upp samma vara till billigare pris. Det finns flera faktorer som du måste ha med i beräkningen när du sätter ditt pris. Dels måste du veta vad det kostar för dig att köpa in eller producera varan. Hur mycket vill eller behöver du gå i vinst med per såld vara är en annan viktig frågeställning. Huruvida frakten ska vara inkluderad eller exluderad i priset är också en viktig aspekt. Momssatserna beror på vilken typ av produkt du säljer och finns beskrivet längre ner.

Bilder

En viktig del av marknadsföringen är att ha bra produktbilder på de varor du säljer. Om du säljer i mindre skala kan det både vara dyrt och olönsamt att anlita en professionell fotograf. Dessutom kan du med enkla medel ta riktigt bra bilder som hjälper dig att få dina produkter sålda. Nedan listar vi några saker som kan vara värt att tänka på när du tar bilder till din webbutik:

  • En vit bakgrund är ofta bäst för att ge din produkt ett professionellt intryck. Förutom att det hjälper till med ljussättningen tar det också bort onödiga distraktioner. Samtidigt kan du också använda en kontextbaserad bakgrund - exempelvis kan köksvaror fotograferas i köket. 
  • Ljussättning är viktigt! Du behöver dock inte investera i massa dyra lampor utan kan istället använda dig av det naturliga ljuset utifrån. Om du tar bilder inomhus är det bra att kombinera med en vit bakgrund för maximal ljusstyrka. En god idé kan vara att låta en vit bakgrund reflektera ljuset från motsatt håll. Exempelvis om ljuset kommer in från vänster kan du placera en vit reflektor på motsatt sida fotoobjektet. 
  • Fota produkten från olika vinklar och zooma gärna in på snygga detaljer.
  • Om du använder dig av en mobilkamera zooma inte in! Bildkvalitén blir mycket bättre om du fotar från det mest utzoomade läget.
  • Om du har möjlighet att investera i någon utrustning till din fotografering rekommenderar vi att du skaffar ett stativ. Det gör att du kan experimentera mer med vinklarna och dessutom skapa mer enhetliga bilder. Du riskerar dessutom inte att ta suddiga bilder.
  • Att redigera bilderna är ett måste, men tänk på att inte göra för stora förändringar. Det ska fortfarande se naturligt ut.
  • För att dina bilder ska synas hos exempelvis Google Shopping krävs det att storleken är minst 100 x 100 pixlar. 

Frakt

Om du väljer dropshipping, tillverkning efter beställning eller tredjepartslösning behöver du inte fundera över frakt. Det sköter företagen du anlitat åt dig. Om du däremot väljer att sköta lagerhanteringen själv ansvarar du för frakten. Det är viktigt att fundera på hur du vill ta betalt för frakten:

  • Ett populärt alternativ är att erbjuda gratis frakt. Då blir prissättningen mer transparent för kunden under alla steg av inhandlingen på din hemsida. Det har förmodligen hänt alla att kunder valt sina produkter på en hemsida och sedan fått en chock när fraktkostnaderna har lagts till beställningen. Men att erbjuda gratis frakt betyder inte alltid att du står för kostnaden. Istället kan du baka in fraktpriset i produktens pris eller enbart erbjuda fri frakt över ett visst belopp.
  • Ett annat alternativ är att erbjuda frakt till ett fast pris. Det kan vara genom att låta destinationen avgöra priset, exempelvis billigare pris för leveranser inom Sverige och lite dyrare för leveranser inom Europa. Du kan också tillämpa olika viktklasser som avgör fraktpriset. 

Det finns flera olika appar hos Shopify som hjälper dig med frakten. Du kan välja bland flera olika leverantörer, exempelvis Postnord och Bring. Dessutom erbjuder Shopify fraktlösningar med UPS och FedEx.

Marknadsföring

För att din webbutik ska bli framgångsrik är det viktigt att du lyckas locka besökare. Med besökare menar vi att du lyckas dra trafik till din hemsida. När du väl lyckas få trafik till din hemsida behöver du konvertera besökare till kunder. Nyckeln till att lyckas med detta är marknadsföring, och det finns flera olika tillvägagångssätt. 

SEO

SEO är en förkortning för det vi på svenska kallar för sökmotoroptimering. I kort handlar det om att använda rätt ord för att din hemsida ska hamna så högt upp som möjligt när potentiella kunder gör sökningar via exempelvis Google. Fundera över vilka sökord dina kunder eventuellt använder när de söker efter de produkter som du har i din butik. När du väl identifierat troliga sökord ska du på ett snyggt sätt försöka få med orden i exempelvis din produktbeskrivning. Försök att få nyckelorden i naturliga fraser och meningar. Det finns både detaljerade och pedagogiska texter som förklarar SEO och hur du kan använda det för att få trafik till din hemsida, exempelvis Shopifys egna artikel.

Annonsering

Annonsering är ett av de mest effektiva sätten att nå ut till potentiella kunder. Men det gäller att bilda sig en uppfattning om vilka ens potentiella kunder är och var de finns. En affär som säljer garn ska naturligtvis rikta sig mot kunder som har intresse av att sticka eller virka. Vidare måste affären fundera kring vilka plattformar dessa personer använder och hur du bäst kan nå ut till dem. Facebook och Google är två vanliga plattformar som erbjuder bra verktyg för annonsören att identifiera sin målgrupp. Dessa är dessutom integrerade med Shopify och du kan enkelt starta kampanjer och se hur kampanjerna går via Shopifys kampanjverktyg. 

Kampanjer

Att ha olika kampanjer, exempelvis vid högtider eller andra datum, kan vara ett effektivt sätt att få nya kunder. Jul är som bekant en tidpunkt när många köper presenter till nära och kära. Kanske kan du sänka priset på en produkt som kunder kan uppskatta att ge bort i julklapp? Förutom att du kan lyckas öka försäljningen på den specifika produkten kanske kunden också väljer att köpa något annat i din butik. Att ha kampanjer handlar inte enbart om att öka försäljningen på en produkt utan att få trafik till din hemsida och få merförsäljning på övriga produkter också. 

Betalning

Det finns flera olika betalsystem du kan använda dig av för att ta betalt. Exempelvis Stripe, Klarna och PayPal. Tänk på att vissa av dessa system genererar egna utbetalningsrapporter som du behöver till din bokföring. Om du planerar att sköta bokföringen själv är det en god idé att fokusera på enbart ett betalsystem. Det gör din bokföring enklare. Planerar du att anlita en redovisningsbyrå kan du istället använda dig av flera olika betalsystem vilket ger dina kunder större valmöjligheter. Du kan också använda dig av Voittos faktureringsmodul om du vill ta betalt via faktura. Kunden får möjlighet att betala med hjälp av Bankgiro, Swish, Apple Pay och kort.   

Skatter

Beroende på vilka länder du säljer dina produkter till ska du betala skatt. Moms avser den mervärdesskatt som ska betalas vid försäljning av varor eller tjänster. Vanligtvis är momssatsen 25% vid försäljning av varor inom Sverige. Det finns dock undantag, exempelvis böcker har en momssats på 6% medan livsmedel har en momssats på 12%. Var därför noga med att kolla upp vilken momssats som gäller för de varor du säljer. Du kan läsa mer om vad som gäller kring moms och försäljningar till andra EU-länder här och även läsa om de nya momsreglerna från 2021 här.

Om du säljer digitala produkter i din webbutik är det något mer komplicerat. Där bestäms momssatsen istället av var köparen är belägen. Om du exempelvis säljer en digital produkt till en tysk kund gäller den tyska momssatsen på 19 %. Säljer du digitala produkter måste du också vara registrerad för MOSS (Mini One-Stop-Shop) som du kan läsa mer om hos Skatteverket

Bokföring

Att bokföra försäljning kan vara krångligt om du inte har rätt verktyg. Shopify och bokföring betyder ofta många transaktioner i mindre belopp. Att bokföra dessa kan vara omständigt och kräver mycket tid. Dessutom kan du behöva ladda upp flertalet dokument regelbundet som underlag för din bokföring samt arkivera dessa. Med Voitto behöver du inte tänka på det. Vi har designat integrerade lösningar för Shopify som gör att du inte behöver fundera över pappersarbete. Dina försäljningsrapporter och utbetalningsrapporter laddas automatiskt upp och din personliga ekonom kan sedan enkelt bokföra transaktionerna. Våra smarta integrationer ger dig trygghet och mer tid till att fokusera på verksamheten.

Lycka till

Vi hoppas att du fått nyttig information från vår artikel och att du känner dig redo att öppna din nätbutik. Det är en spännande känsla att ta steget till att starta något eget. Vi önskar dig lycka till med din resa från startup till succé.



June 13, 2021
Tillbaka till bloggen

Redo att låta oss ta hand om din bokföring?

Kom igång
Vi sparar data i cookies. Genom att använda vår tjänst godkänner du villkoren.
Du kan läsa mer i vår integritetspolicy.